Õppematerjalide autoriõigus

Standard

Koolis on  väga kerge autoriõigustega pahuksisse sattuda, sest õppematerjalide paljundamine on ju keelatud, aga seda tehakse siiski. Paljud koolid hoiavad kõvasti raha kokku ja õpetajad ei saa näiteks õpilastele töövihikuid tellida, aga päris ise õppematerjali koostama ei hakka keegi, kui täpselt sobilik materjal on paljundamiskaugusel. Samas paljud töövihikud ei ole täies ulatuses väga head ja tahaks just kasutada ainult parimat osa sellest. Õnneks meie koolis on esialgu veel töövihikute raha olemas. Meie üleeelmine koolijuht kiitis heaks selle, kui õpetajad ise õppematerjale koostasid ja oma õpilastele paljundasid, sest siis said kõik õpetajad oma loovusel lennata lasta, õppeained lõimida ja omavahel koostööd teha ning töövihikud olid välistatud. Selline suhtumine põhjustas suurel hulgal autorlusega probleeme, sest paljud õpetajad lõid oma õpilastele õppematerjale ja ei viidanud kuskil, et tegemist on ka teiste autoritega, vaid esitlesid tehtud tööd kui omaloomingut ja said selle eest ka premeeritud.

Olen kasutanud teiste õpetajate loodud esitlusi muutmata kujul, õpilased on kindlad, et ma olen lihtsalt laisk, küllap enamus õpetajatest lihtsalt muudab või kustutab esitluse looja nime ära, miks muidu minu tundides õpilased imestunud on. Kasutan päris palju keelekümbluse lehelt leitavaid õppematerjale, mis on pdf kujul ja ma ei varja seda kuidagi, et need materjalid pole minu loodud.

Oma interaktiivsele tahvlile loodud õppematerjali illustreerimiseks olen kasutanud internetist leitud pilte ega ole neil kuidagi viidanud, samuti kasutan prometheanplanetis tehtud õppematerjali osaliselt ka oma tundides. Autorikaitse ei tundunud olevat mingi probleem sel ajal, kui ma oma õppematerjali koostasin, osa neist lehtedest olen ma ka eesti keelde tõlkinud ja alles selle teema raames tundsin ma huvi, millistel tingimustel ma võiksin neid materjale kasutada ja arusaamatuks see minu jaoks jäigi, ilmselt on tegemist Creative Commonsi litsentsiga. Paljud autorid on lisanud oma õppematerjali lõppu kasutatud materjalide loetelu.

Oma rühmatöö jaoks otsisin eelkõige fotosid.

Esmalt oli mul vaja lisada ülesandele loomaaia kaart. Kuna see oli külastajatele alla laetav pdf-ina, siis ma loodan, et mul on õigus seda kasutada.

Fotode leidmiseks kasutasin Google pildiotsingut ja lisasin otingusse kasutusõigused mitteäriliseks taaskasutamiseks. Selleks, et leida fotosid, on mõistlik otsida inglise keeles, muidu tulemusi praktiliselt polegi. Fotosidl oli siiski võimalik leida, suurem osa oli neist wikipediaga seotud.

Screen Shot 2016-04-08 at 20.37.10

Õppematerjalidega on asi keerulisem. Mõned õppematerjalid ei sisaldagi autorit. Mõned õppematerjalid, mis varem olid internetis olemas, on sealt eemaldatud (ilmselt autorite poolt), eriti ilmekas on see mittetoimivate linkide puhul oppekava.ee või koolielu.ee puhul.

Autorluse teema on tõesti väga keeruline.

Ma usun, et me ei taotle oma loodavale õppematerjalile autoriõiguseid, kuna kasutame oma õppematerjali puhul Tallinna loomaaia lehel saadaolevat kaarti ja võib- olla ka mõnda zookooli töölehe ülesannet. Meie loodav materjal võiks olla vabalt muudetav ja täiendatav.

 

Link ülesandele:

https://oppematerjalid.wordpress.com/2016/04/04/viies-teema-oppematerjalide-autorioigus-5/

Google

Üks vastus »

  1. Õppematerjali paljundamine on teatud tingimustel lubatud:

    Autoriõiguse seadus § 19 (3) “Autori nõusolekuta ja autoritasu maksmiseta, kuid kasutatud teose autori nime, kui see on teosel näidatud, teose nimetuse ning avaldamisallika kohustusliku äranäitamisega on lubatud:” … “õiguspäraselt avaldatud teose reprodutseerimine õppe- ja teaduslikel eesmärkidel motiveeritud mahus haridus- ja teadusasutustes, mille tegevus ei taotle ärilisi eesmärke;”

    Terve töövihiku paljundamine kõigile ehk ei ole motiveeritud maht, aga paari ülesande paljundamine peaks küll motiveeritud mahu alla minema.

    Esitluste taaskasutamist teiste autorite poolt lihtsustab see, kui autori nimi ei ole mitte esimesel vaid viimasel slaidil. Ma panen oma esitlustes konverentsiettekannete jms ühekordsete esitluste puhul oma nime esimesele slaidile, kursuse loenguslaidide puhul aga viimasele slaidile.

    Meeldib

  2. Postitan kommentaarid teie rühmatöö kohta siia postituse alla:

    1) 2. küsimus “Mitu hüljest on basseinis?” ei sobi vabas vormis vastusega, sest kasutaja võib vastust sisestada erineval viisil: 2, Kaks, kaks, jne.

    2) Küsimuste numbrid võiksid asuda samas kohas, kus loomaaias vastavad loomad. 2, 3 ja 4 ei ole päris täpselt hallhülge basseini juures.

    3) Küsimus 6 ei sobi vabas vormis vastus, sest nimesid on võimalik sisestada erinevas järjekorras.

    4) Küsimus 7 ei avanenud mul mingit puslet A-tähel vajutades.

    5) Küsimus 8 “Koosta ülesanne sarviliste kohta.” ei ole päris korrektselt sõnastatud. Liikide klassifikatsioonis puudub selline mõiste nagu “sarvilised”. On olemas selts “sõralised” ning seal all mitu sugukonda, millesse kuuluvatel liikidel on sarved (hirviklased, harksarviklased, …).

    Selline kaardina esitatud ülesanne on iseenesest kaasahaarav, aga natuke ebamugav on meeles pidada, millised küsimused on juba vastatud ja millised veel mitte.

    Õppematerjali juures tekitas küsimusi selle vastavus autoriõigusele. Loomaaia kaart loomaaia kodulehel on autoriõigustega kaitstud. Õppematerjali all olnud ajaleheartikkel on autoriõigustega kaitstud. Loomade liigitamise ülesandes olnud fotode autorite ja kasutusõiguse kohta ei olnud mingit infot.

    Et see rühmatöö arvestatud saaks, tuleb kindlasti korda teha autoriõigustega seonduv:

    1) Kõigi loomade liigitamise ülesandes kasutatud fotode kohta peab olema kirjas autoriõiguse seaduses nõutud info (autori nimi, teose nimetus, avaldamisallikas). Kasutada tuleb selliseid fotosid, mille litsents seda lubab. Oma õppematerjal tuleb avaldada sellise litsentsiga, mis sobib kokku kasutatud fotode litsentsiga.

    Kasutatud fotode info ja oma õppematerjali litsents sobib lehekülje alla.

    2) Ajaleheartikli kasutamiseks teil õigused puuduvad. Ekraanipildi kasutamise asemel tuleb sellele lihtsalt linkida.

    3) Loomaaia kaardi osas head lahendust ei ole. Tuleks küsida loomaaialt nõusolek selle kasutamiseks või joonistada ise samasugune kaart. Praegu oleks ainus kiire lahendus seda õppematerjali mitte avalikult levitada (kasutada ainult oma õpilastega suletud õpikeskkonnas) ning jätta kaart samaks.

    Palun autoriõiguse puudused ja muud probleemid kõrvaldada 12.05-ks.

    Meeldib

  3. Pingback: Tagasiside rühmatöödele | Digitaalsete õppematerjalide koostamine

Lisa kommentaar